Bestuurscommissie 2 februari: Mengformules

Er werden natuurlijk meer onderwerpen besproken, maar ik sloeg bij deze vergadering nogal aan op het voorstel om te experimenteren met mengformules: een combinatie van winkel en horeca. In dit experiment wordt er in de Czaar Peterstraat en in de Westerstraat veel meer toegestaan aan winkels op het gebied van mengformules. Winkels mogen er (en dat mag nu niet/minder) de komende twee jaar tot 50% van hun vloeroppervlak gebruiken om er horeca zonder alcohol te zijn. Dit is (min of meer) wat ik er in de vergadering over zei. De discussie valt hier terug te kijken (agendapunt 5).

 

‘Ik heb het al eerder laten merken: ik ben geen groot voorstander van dit, en andere experimenten. Ik verwacht van dit experiment de volgende uitkomst: Op de Westerstraat is er over twee jaar niet zoveel veranderd; er wordt wat meer koffie verkocht. In de Czaar Peterstraat gaat het marginaal beter. Omdat deze mengformules niet leiden tot meer overlast wordt het experiment door de liberale meerderheid in deze bestuurscommissie beschouwd als een succes. Wat is daarvan vervolgens de consequentie?

Ik neem aan dat we het gaan escalaren en uitrollen, en dat deze vorm van ondernemen de nieuwe regel wordt. Ik neem aan dat over tien, of twintig, of dertig jaar de stad er steeds meer als volgt gaat uitzien: ik loop rond door een winkelstraat – mijn spullen heb ik op internet reeds aangeschaft – en ik kan daar kiezen tussen de verschillende koffiezaken. Daar heb ik de keuze om naast mijn kopje koffie te kiezen tussen de volgende producten:

  • Het boek
  • De plaat
  • De plant
  • Het jurkje

 

Dat is niet een toekomst waar ik erg enthousiast over word. Alle goede daghoreca is waarschijnlijk inmiddels verdwenen – of inmiddels overdag niet meer open. Echt goed en onderscheidend horeca-ondernemerschap is daarmee overdag ook niet meer te vinden. Ik denk dat er, kortom, eenheidsworst is gecreëerd. Dat is een product waar ik geen kopje koffie bij blief.

 

Om kort te gaan: ik ben niet enthousiast over dit experiment. Ik ben niet enthousiast over de inhoud en ook niet over het experimentele karakter ervan.’

 

Roeland Rengelink bevroeg mij in reactie op deze gedachten of ik niet meer ruimte voor creatief en toekomstbestendig ondernemen wilde creëren.

 

Ik denk dat dit niet creatief (of toekomstbestendig) ondernemen behelst. Tien potten koffie verkopen per dag naast je product is niet creatief. Daarnaast zijn we in dit stadsdeel – als een van de zeer weinige plekken in Nederland gezegend met een van zichzelf publieksaantrekkende openbare ruimte. Laten we juist daar proberen de echt creatieve ondernemer te beschermen: de kleinschalige detailhandel die iets biedt, zij het met haar of zijn aanbod, zij het met haar of zijn service en kennis, wat het internet niet bieden kan.

3 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *